Testy zderzeniowe
Test zderzeniowy to test przeprowadzony w warunkach laboratoryjnych. Jego celem jest sprawdzenie działania wszelkich systemów bezpieczeństwa samochodu. W trakcie takich testów rejestrowany jest obraz oraz zbierane informacje z czujników umieszczonych na manekinach. Ich zadaniem jest sprawdzenie, co stanie się z ludzkim ciałem w wyniku danego zdarzenia drogowego. Następnie wyniki są szczegółowo analizowane. Istnieje wiele różnego rodzaju testów, które pozwalają sprawdzić, czy dany model jest bezpieczny dla człowieka.
Rodzaje testów
- Zderzenie czołowe – samochód rozpędza się do ok. 64 km/h, a następnie wjeżdża w barierę, która powinna ulec uszkodzeniu.
- Zderzenie boczne – samochód stoi w miejscu w specjalnie wyznaczonych liniach. W jego bok uderza rozpędzony wózek imitujący inny pojazd. Uderzenie następuje zarówno w drzwi kierowcy, jak i pasażera siedzącego za nim.
- Zderzenie ze słupem – samochód na platformie uderza w wąski, sztywny słup.
- Zderzenie z pieszym – w maskę samochodu uderza zamontowany na specjalnej konstrukcji manekin.
- Wywrócenie samochodu (ang. roll-over) – samochód rozpędzony do 50 km/h najeżdża na podjazd, w wyniku czego następuje dachowanie.
- Zderzenie z łosiem – samochód rozpędzony do 70-80 km/h uderza w manekin, który imituje łosia. Ten test przeprowadza się w Szwecji. W Afryce w z kolei testuje się samochody na potencjalne zderzenie ze słoniem.
Testy zderzeniowe są wykonywane w Europie przez Europejski Program Oceny Nowych Samochodów Euro-NCAP, która stanowi niezależną organizację. W zależności od rejonu również inne instytucje, jak amerykańska NHTSA i IIHS, australijska ANCAP, czy japońska NASVA również badają bezpieczeństwo samochodów.
Co sprawdzają testy zderzeniowe?
Czujniki umieszczone na poszczególnych częściach ciała manekina mają pokazywać, jak poszczególne sytuacje wpłyną na ciało człowieka. Odczyty pokazują, czy ochrona kolan, ramion czy klatki piersiowej jest wystarczająca. Pod uwagę bierze się uderzenie przodem w barierę, która ulegnie zgniotowi, jak i sztywną, uderzenie bokiem, czy z tyłu. Szczególnie istotna jest ochrona przeciwko urazom kręgosłupa szyjnego. Wybierając dany model samochodu, warto więc zwrócić uwagę na to, czy w testach zarówno kierowca, jak i pasażerowie mają dostateczną ochronę.
Obecnie przeprowadzanie testów zderzeniowych jest normą. Dzięki nim producenci tworzą znacznie bezpieczniejsze, trwalsze modele pojazdów, które dzięki konstrukcji i odpowiednio użytym materiałom mogą zapewnić bezpieczeństwo w trakcie potencjalnego wypadku. Kiedy wprowadzano testy zderzeniowe, sprawdzano strefę zgniotu, działanie poduszek powietrznych i skupiano się na wzmacnianiu całej konstrukcji pojazdu. Później skupiono się na zmniejszeniu skutków zderzenia się z pieszymi czy rowerzystami, a następie poszczególne marki wprowadziły swoje, dodatkowe systemy bezpieczeństwa. Obecnie, na przykład w BMW montowane są dedykowane technologie, które sprawiają, że samochód może sam hamować lub przyspieszać, a także utrzymywać pas ruchu. Zamontowane dookoła czujniki pozwalają pojazdowi na pełną kontrolę nad sytuacją panującą na drodze.
Ochrona dziecka
Wiele osób wybiera samochód z myślą o bezpieczeństwie najmłodszych. Ochrona dziecka opiera się – po pierwsze na odpowiednio dopasowanym foteliku, który posiada wszelkie atesty i sam przeszedł testy, po drugie wynika z testów bezpieczeństwa samego samochodu. W testach zderzeniowych można zaobserwować również, czy pasy będą w stanie utrzymać fotelik, czy fotel pasażera lub kierowcy nie przesunie się pod wpływem uderzenia. Dzięki temu można uzyskać ogólny obraz tego, jak zachowa się pojazd. Test whiplash pozwala sprawdzić, czy konstrukcja pojazdu chroni kark pasażera, test asystentów prędkości i systemów przypominających o niezapiętych pasach sprawdzają, czy każdy z pasażerów jest odpowiednio zabezpieczony, testy typu miejskiego sprawdzają, czy zadziała system automatycznego hamowania, który pozwoli uniknąć kolizji lub zminimalizować jej konsekwencje. Testy kontroli pojazdu badają systemy, które pracują, zapobiegając wpadaniu w poślizg.
Warto pamiętać, że oceny uzyskane w wyniku przeprowadzonych testów są uznawane za rzetelne przed sześć lat. Euro NCAP przyznaje gwiazdki od 1 do 5, gdzie w oznacza niewielki stopień ochrony, a 5 wysokie bezpieczeństwo. Ocenę można znaleźć na stronie, a często także na broszurach i folderach danego producenta aut. Testy zderzeniowe są przeprowadzane w warunkach laboratoryjnych, dają ogólny pogląd na sytuację, nie są jednak w stanie odwzorować sytuacji na drodze, dlatego warto być zawsze ostrożnym i uważnym.