Technologia i motoryzacja w jednym miejscu!

Jak wycenić auto do sprzedaży? Poznaj nasze wskazówki

Sprzedaż samochodu to dla wielu ekscytujący moment. W końcu nowe cztery kółka to dla niektórych symbol rozpoczęcia nowego etapu w życiu. Jeśli zamierzasz sprzedać swoje auto, na pewno zastanawiasz się, jaką cenę zaproponować potencjalnym nabywcom, aby była przez nich akceptowana, ale jednocześnie korzystna dla Ciebie. Poznaj kilka wskazówek, dzięki którym odpowiednio wycenisz swój samochód.

Czy zawsze warto porównywać się do konkurencji?

Jeśli nie orientujesz się cenach rynkowych Twojego modelu, zawsze warto zerknąć na popularne witryny sprzedażowe. Po wpisaniu marki, modelu i roku produkcji otrzymasz zapewne kilka wyników, które dadzą Ci pewien pogląd, w jakich cenach sprzedawane są samochody podobne do Twojego. Oczywiście nie należy jednak w ciemno wyznaczać oczekiwanej kwoty sprzedaży tylko w oparciu o rozpoznanie w sieci. Istniejące tam stawki są jedynie wskazówką, ponieważ pod uwagę należy wziąć również różnice w wyposażeniu samochodu oraz jego stanie technicznym.

Co napisać w ogłoszeniu?

Decydując się na umieszczenie oferty sprzedaży na jednej z dedykowanych stron internetowych, masz możliwość stworzenia opisu samochodu. Wykorzystaj dostępne Ci miejsce, dokładnie opisując posiadany model. Dlaczego to takie ważne? Szczegółowy opis w ofercie pozwoli zaoszczędzić Ci sporo czasu, który zabraliby Ci zainteresowani kupnem, dzwoniąc do Ciebie z pytaniami o podstawowe parametry. Takie miejsce na opis to również szansa na uzasadnienie wyższej ceny pojazdu. Każdy samochód eksploatowany przez wiele lat, wymaga okresowej wymiany podzespołów –  w końcu nic nie jest wieczne.

Warto zamieścić w ofercie informację na temat tego, jakie komponenty i kiedy były naprawiane. W ten sposób dasz do zrozumienia, że dbałeś o swój samochód, a przyszły właściciel nie musi się obawiać, że zaraz po zakupie będzie musiał wydać wiele tysięcy w warsztacie na wymianę zużytych już komponentów. Uzasadniając wysoką cenę pokażesz, że nie chcesz wcisnąć komuś drogiego samochodu tak po prostu, lecz wyższa cena jest zasadna, ponieważ samochód jest w wyjątkowo dobrym stanie.

Czy to, co najtańsze sprzedaje się najlepiej?

Choć może wydawać się to zaskakujące, to samochody sprzedawane po wyjątkowo niskiej cenie wcale nie rozchodzą się jak ciepłe bułeczki. Rynek wtórny rządzi się bowiem swoimi prawami, a jednym z nich jest zasada ograniczonego zaufania. Jeśli coś jest podejrzanie tanie, to wzbudza wątpliwości. Jeśli Twój model niczym nie różni się od pozostałych sprzedawanych aut, nie staraj się na siłę pobić konkurencji w wojnie cenowej. Postaw na umiarkowaną cenę. W ten sposób psychologia zakupów zadziała na Twoją korzyść.

Co wziąć pod uwagę, wyceniając samochód?

Jednym z parametrów technicznych, na które praktycznie każdy kupujący zwróci uwagę w pierwszej kolejności jest przebieg. Teoretycznie im mniejszy tym lepiej, ponieważ możesz ustalić wyższą cenę. Weź jednak pod uwagę, że dla każdego rocznika i każdego modelu pewna ilość wyjeżdżonych kilometrów jest charakterystyczna, dlatego wszelkie wartości znacznie poniżej średniej powinny być uzasadnione, w przeciwnym razie wiarygodność Twojej oferty będzie wzbudzać wątpliwości. Tak zwane cofanie liczników było powszechną, nielegalną praktyką. Pod żadnym pozorem tego nie rób, ponieważ przebieg zapisywany jest na każdym cyklicznym przeglądzie technicznym i potencjalny kupca może go w każdym momencie sprawdzić. Nawet jeśli Twój samochód naprawdę zwiedził z Tobą pół Europy, to jeśli jest w dobrym stanie technicznym, bez problemu go sprzedasz. Nie bez znaczenia jest również aspekt wizualny samochodu. Oczywiście każde wgniecenie lub rdza stanowią sygnał, że cenę należy obniżyć.

Sprzedając samochód, kieruj się rozsądkiem i realnie określ jego wartość. Możesz zainspirować się cenami podobnych pojazdów z ofert konkurencji, ale weź pod uwagę przebieg, stan wizualny, ilość dokonanych napraw i wyposażenie swojego samochodu. Rynek wtórny w branży motoryzacyjnej cieszy się ogromną popularnością, jednak coraz więcej kupujących woli zakupić samochód za pośrednictwem powszechnie znanych i sprawdzonych kanałów sprzedaży. Kupowanie samochodu na giełdach jest ryzykowne, ponieważ przypomina trochę kupowanie kota w worku, dlatego stopniowo odchodzi do lamusa.