Kiedy samochód staje się zabytkiem i jak wygląda rejestracja?
Nie trzeba być miłośnikiem motoryzacji, by nie móc oderwać wzroku od lśniącego, utrzymanego w świetnym stanie zabytkowego pojazdu. O licznym gronie miłośników tych zabytków świadczą liczne zloty organizowane specjalnie dla posiadaczy wiekowych samochodów. Sprawdź, jakie kryteria musi spełniać samochód, aby mógł zostać uznany za zabytek.
Jakie kryteria musi spełniać zabytkowy samochód?
Jeśli zastanawiasz się, czy zakurzony stary mercedes lub fiat w garażu Twojego dziadka może być zabytkiem, to już spieszymy z odpowiedzią. Aby auto było zabytkowe musi bowiem spełnić kilka wymagań. Jednym z nich jest oczywiście wiek. Takie auto powinno mieć minimum 25 lat, a jego producent powinien zakończyć jego produkcję minimum 15 lat wcześniej. Należy jednak podkreślić, że te kryteria można delikatnie nagiąć w niektórych sytuacjach, dzięki czemu nawet młodszy model może zostać zarejestrowany jako zabytkowy.
Jeśli zatem Twój samochód jest wyjątkowo unikalnym modelem, stanowi ważny symbol rozwoju motoryzacji, nawiązuje do wydarzeń historycznych lub sportowych albo zastosowano w nim unikalne rozwiązania technologiczne, może zostać uznany za zabytek. Na takie miano mają również szansę modele, które były użytkowane przez ważne osoby lub które zostały odtworzone zgodnie z oryginalną technologią produkcji. Wśród warunków, które należy spełnić wyróżnia się również wymaganie, które mówi o tym, że pojazd musi posiadać chociaż 75% oryginalnych części. Warto jednak wiedzieć, że żaden rzeczoznawca nie podejmie się rozkręcenie Waszego auta, aby sprawdzić każdą część i podjąć się próby obliczenia jej wartości procentowej.
Jak zarejestrować samochód zabytkowy?
Aby zarejestrować samochód jako zabytek, należy przedstawić w wydziale komunikacji dowód własności pojazdu, dowód rejestracyjny, dowód tożsamości właściciela, potwierdzenie wpisania pojazdu do ewidencji zabytków oraz zaświadczenie o dopuszczeniu do ruchu. Czego jednak się nie robi, aby otrzymać legendarne żółte tablice. Wśród korzyści posiadania zabytkowego auta należy wyróżnić nie tylko prestiż i większą wartość podczas sprzedaży, ale również zwolnienie z opłaty recyklingowej, jednorazowy przegląd techniczny (takie samochody nie muszą spełniać krajowych wymogów technicznych), a także zniżki i korzystniejsze warunki w polisie ubezpieczeniowej. Zanim jednak zarejestrujesz swój zabytek, poznaj także wady tego rozwiązania. Zmian i napraw w zabytku nie powinno się dokonywać bez zgody konserwatora zabytków, poza tym coraz trudniej o dostęp do oryginalnych części zamiennych. Jako posiadacz zabytku nie możesz go również wykorzystywać do pracy zarobkowej, a cena jego rejestracji jest wyższa niż zwykłego samochodu. Na koniec warto dodać, że decyzja o zdobyciu żółtych tablic jest nieodwracalna, ponieważ samochód raz uznany za zabytek, nie może już wrócić do białych tablic.